Followers

Saturday, November 17, 2018

BBM3410/18 : MELAYU. . . Mati di tanah Melayu

Bukan pertikai. Bangsa lain bagaimana ? India ?
Lepas India, nanti etnik lain pula minta hak yang sama. Kalian suka mulakan. Dan minta kami Melayu terima. Bila bangsa lain minta perkara yang sama ? Dan apabila semua bangsa dapat apa yang mereka pinta nanti jadi macam tulisan jawi. Kalian juga yang kata sudah tak relavan.
Wabak seperti ini yang lama lama merebak. Singapore itu dekat. Sikit hari, jadi macam negara mereka. Melayu sembang duit dalam poket berdolar-dolar tetapi bangsa dan budaya mereka di curangi bangsa lain.
Bukan rasis. Kita Melayu bukan bangsa yang suka bergaduh malah dikenali sebagai bangsa yang paling santun di mata dunia. Tetapi kalau hendak ajak bergaduh, kita Melayu sedia untuk bergaduh.
Hei ! Dulu British bawa kalian ke Tanah Melayu. Kami tak berlawan dengan Cina dan India. Tetapi Melayu lawan British. Kalau British sendiri yang bawa kalian masuk ke sini pun kalah, ini pula kalian yang semakin hari semakin mencabar kedaulatan bangsa kami.
Maaf kasar, saya ada juga sahabat Cina dan India. Tetapi mereka sangat baik dengan Melayu. Jangan kerana pandangan ini, kita dilabel rasis.
Tiada lain. Hanya menasihati. Hang Tuah mungkin sudah ghaib, tetapi keris-keris dan gerak tari kepahlawanannya masih terselit di jiwa bangsa Melayu sehingga hari ini.
Warga Shah Alam. Nilai sendiri ðŸ˜Š
]


Gambar sekadar hiasan.
[ Luahan hati seorang Mahasiswa Pewaris Bahasa]

No comments:

Post a Comment