Followers

Saturday, November 17, 2018

BBM3410/18 : MELAKA. . . Menabung Kenangan


Hujung minggu,  kami pilih Melaka ! Dah lama tak jalan-jalan pusing Malaysia. Dalam keadaan PITA sedang status disemak,  apa lagi. Aku ambil kesempatan untuk bergembira. Kami jalan jalan cari makan,  jalan jalan cari tempat bergambar,  jalan jalan naik kuda,  jalan jalan cari pasal. Hahaha Banyak kan jalan-jalan. Melaka salah satu negeri yang penuh dengan sejarah Malaysia. 



Bangunan Stadhuys


Merahnya Dataran Belanda Bangunan Stadhuy ini dikenali sebagai bangunan merah oleh penduduk tempatan. Dibina pada tahun 1650, bangunan ini merupakan rumah rasmi Gabenor Belanda dan timbalannya. Di sekitar bangunan Stadhuys yang dipanggil Dutch Square ini terdapat gereja Christ Church yang berusia lebih 250 tahun, kolam air pancut dan sebuah kincir air seperti yang sering dilihat di negara Belanda. Bangunan Stadhuys sekarang menempat Muzium Sejarah, Ethnografi dan Sastera untuk dikunjungi pelancong.





Kota A Famosa

Peninggalan Penaklukan Portugis Kota A Famosa ialah landmark negeri Melaka. Kubu yang dibina oleh kerajaan Portugis pada 1511 ini kononnya kebal menahan serangan pihak lawan yang datang dari arah laut. Namun kubu ini musnah akibat serangan bertalu-talu dari pihak Belanda tetapi bahagian depan Kubu ini masih kukuh tersergam sehingga ke hari ini. Kubu A’Famosa dibina daripada blok-blok batu merah yang tidak seragam bentuknya dan di hadapan kubu ini terdapat sebilah meriam besi yang digunakan pengunjung untuk bergambar sakan.



No comments:

Post a Comment