Followers

Saturday, November 17, 2018

BBM3410/18 : JANJI Manusia. Bukan janji TUHAN

Pada suatu hari sekitar tahun 1997.
"Aduh. Macam mana ni? Kita dah tak mampu nak tanggung budak yang nak belajar di universiti. Kita sekarang diambang kemelesetan ekonomi!" kata PM4 dalam satu mesyuarat tingkap kabinet.
"Apa kata kita biarkan mereka yang nak belajar ni bayar sendiri kos belajar mereka. Mereka yang nak belajar. Mereka la bayar sendiri. Kita alihkan tanggungjawab kita kepada mereka semua. Amacam? Semua setuju?" ujar beliau lagi.
"Okay juga tu boss. Tapi... Diorang nak pinjam duit dengan siapa? Nak ke bank luluskan pinjaman diorang? Siapa nak jamin hutang tu?" tanya salah seorang ahli dalam mesyuarat tingkap yang hadir.
"Of course la bank tak luluskan. Kita bukak satu agensi pemberi wang berlesen. Agensi ni nanti kita guna untuk pinjam duit dengan bank. Hutang tu kita jamin la. Dapat interest rendah." balas PM4 menjawab soalan ahli mesyuarat tingkap tersebut.
"Agensi ini pula kita gunakan untuk salurkan duit supaya graduan boleh meminjam dengan kita. Kita kenakan interest yang sama bank kenakan pada kita. Kalau ada yang tak bersetuju, kita tukar nama pun boleh. Kita nama kan caj pentadbiran. Barulah nampak tak ada riba." Penuh dan padat penjelasan PM4
"Baikkkklaaaahhh! Kami semua bersetuju dengan cadangan boss!" kesemua ahli mesyuarat tingkap menjerit tanda bersetuju. Dengar cerita ada dua tiga orang juga yang menari kegembiraan. Maklumlah berjaya menyelesaikan masalah yang rumit itu.
Selebihnya adalah sejarah.
Kerajaan yang berhutang, graduan yang membayar.
Malangnya kita :)


No comments:

Post a Comment