Followers

Thursday, November 8, 2018

BBM3410/18 : [Ilmu Dicari Untuk Dikongsi, Bukan Semata Hiasan Untuk Dada Berisi]



Jangan ada niat hendak balas dendam pada orang yang selalu perlekeh kita HARI INI pada masa akan datang kalau kita BERJAYA !
Cuma nak pesan nanti, sebelum masuk pejabat saya, ketuk pintu dahulu. Bukan belagak, tetapi nak ubah orang tak semestinya melalui perkataan mungkin boleh cuba melalui perbuatan !
Biar mereka belajar hormat, tak kira siapa pun kita atas dunia ini. Mereka ingat mereka siapa, pandang rendah pada semua orang terutamanya "budak muda" yang baru nak kenal dunia". Memalukan !
Betul, orang yang selalu kita buruk-burukan dan konon kita tak suka dia HARI INI tak pasal-pasal, pasti suatu hari nanti Allah akan temukan kembali dia dengan kita semula. Berbaik sahaja semua, kenapa perlu iri hati sesama manusia. Cis !
Paling teruk, kita tak boleh nak elak pun bila Allah dah uji kita nanti dengan cara itu. Kalau aku, buat apa hidup macam itu. Susah susah nak fikir. Nak berhadapan dengan orang yang kita tak suka, dia salah apa ? Memang dia bersalah ke ? Ke anggapan sahaja ? Atau cemburu dengan perhatian orang lain terhadap dia ? Tak kisah, persoalan ? Kenapa perlu hidup suka orang ini, suka orang itu ? Faham tak, senario tersebut bagi kesan buruk pada orang yang dicemuh ? Mungkin dah biasa hidup dari kecil mencemuh dan aibkan orang, jadi bila dah besar tak boleh nak letak diri sendiri di tempat orang yang selalu diburuk-burukan. Ya Allah, berubah lah !
Jadi, cakap siang pandang-pandang. Hari ini dia budak, tambah pula konon masih hingusan lagi. Nanti belum tahu, panjang umur pasti bersua. Pasti !
Masalahnya, mereka dulu lahir muda juga, bukan bersalin terus dapat masuk universiti. Diikhtiraf genius ke ? Hari ini, semua kita buat konon salah, alasan utama tak lain dan tidak bukan sebab tiada pengalaman. Tak habis-habis konon budak muda malas dan tidak pandai membawa diri. Sudahlah dengan retorik kuno itu, 2018 gais !
Ini biasa dan mesra disebut lumrah, saya tidak sakit hati langsung. Bagi saya, orang buat kebaikan dibalas dengan kebaikan. Itu perkara biasa !
Tetapi, sesekali cuba teknik orang berjaya dengan mengamalkan cara orang beri racun, kita balas madu. Dia bagi satu titik racun untuk matikan sel kita, kita pulangkan madu kepada dia supaya boleh rawat penyakit hati dia. Kejahatan dibalas dengan kebaikan. Itu kemuliaan. Tak ramai orang boleh buat. Sembang boleh !
Orang tak suka kita hari ini, tidak bermakna kelam seribu tahun masa depan kita nanti. Lagi ramai orang tak suka kita, lagi besar perjuangan kita. Tenang. Terus buat kebaikan. Sebab kita hidup untuk itu, untuk buat benda baik !
Kadang orang benci dan tak suka pada kita bukan sebab apa, cuma mereka tahu yang mereka tak boleh dapat dan jadi macam kita. Simple !
Tenang gais, jangan fikir banyak. Kehidupan wajar diteruskan juga dan pedulikan apa orang suka atau tidak !
Kita hidup bukan untuk MEREKA ðŸ˜Š



No comments:

Post a Comment