Followers

Wednesday, December 5, 2018

BM3410/18 : ASAS GRAFIK

Hai semua, seperti semua sedia maklum dan kalau ada yang masih ingat pada minggu kedua yang lalu kita semua telah belajar berkaitan asas grafik yang diberikan semasa kuliah oleh Prof. Normaliza. Benar, ia merupakan tajuk-tajuk awal yang menjadi input kepada pelajar-pelajar.

1. Setelah mendapatkan maklumat yang jelas berkaitan perlaksanaan, Pensyarah telah meminta  pelajar-pelajar untuk menyediakan bahan-bahan seperti :

a. Mouting board
    Digunakan sebagai asas untuk menanpal asas grafik


b. Gunting
    Untuk membuat pemotongan


c. Gam UHU
    Digunakan bagi melekatkan gambar


d. Pisau
    Untuk memebuat pemotongan kad keras


e. Majalah Terpakai
    Mencari data yang bersesuaian


f. Penebuk Lubang
    Menebuk lubang di mounting board


2. Minggu berikutnya, kami diminta untuk membawa kesemua alatan untuk dibincangkan secara bersama bagi proses yang seterusnya. Pensyarah telah menjelaskan banyak perkara seperti :

a. Ringkas dan Mudah
   Mudah bermaksud ia jelas dan difahami dan ditaksir


b. Keseimbangan
    Kedudukan yang baik dan stabil


c. Kesesuaian
    Objek yang difokuskan adalah bersesuaian dan tepat


d. Warna
    Kontras yang baik dan jelas dari segi visual


e. Teks
    Penerangan tentang gambar yang baik


3. Setelah selesai perbincangan, Pensyarah ada meningatkan pelajar-pelajar supaya teliti dalam urusan membuat tugasan ini. Semua aspek dianggap penting seperti proses menampal dengan betul supaya tiada gelembung udara yang boleh mencacatkan gambar yang disediakan. Dan, ia bukan lah proses yang mudah bagi mendapatkan hasil yang baik dan tepat. 


Bak kata Prof, REDHOOOO !


4. Masa yang diberikan adalah sehingga jam 2 petang dan ia merupakan satu tugasan jangka masa pendek yang tidak dapat kami uruskan dengan cara yang tergopoh-gapah. Tetapi, peranan dan pecahan tugas yang dibuat oleh ketua kumpulan amat baik sehinggakan semua pelajar di dalam kumpulan ini berjaya menghasilkan tugasan yang baik bagi melengkapkan tugasan ini dengan jayanya. biarpun dikejar masa, tetapi kami tetap bersemangat dan bergembira untuk tugasan ini. 


No comments:

Post a Comment